Drijfveren en waarden bepalen het denken en doen van mensen. Drijfveren zijn niet aan de buitenkant van mensen af te lezen. We zijn onszelf vaak niet bewust van onze eigen drijfveren, motivatie en gedrag. Het helpt om inzicht te hebben in je eigen drijfveren en waarden, zodat je weet wie je zelf bent, wat je drijft. We gaan er in de regel vanuit dat andere mensen net zo zijn als wij. Je benadert mensen vaak zoals je zelf benaderd wilt worden. Terwijl andere mensen andere drijfveren en andere motivaties hebben. Het drijfverenprofiel vergroot ook je inzicht in de drijfveren van anderen. Dit vergemakkelijkt het samenwerkingsproces met je collega’s.
Wat betekent het voor organisaties om inzicht te hebben in de drijfveren van hun medewerkers?
Drijfverenprofiel van een team
Zoals je de drijfveren van een individueel persoon kunt benoemen, hebben ook teams en afdelingen hun eigen drijfverenprofiel. Dit is dan als het ware de optelsom van de individuele profielen van de medewerkers.
Zo is het belangrijk dat het team van een organisatie of de maatschap van een agrarisch bedrijf verschillende drijfveren in huis heeft zodat zij elkaar goed kunnen aanvullen.
Vervolgens kun je ook kijken naar het profiel van de leidinggevende of eigenaar die de praktijk aanstuurt. Als een leidinggevende of eigenaar bijvoorbeeld andere drijfveren heeft dan het team dat zij aansturen, kan dit gemakkelijk tot aansturingsproblemen en conflicten leiden.
Motivatie stuurt gedrag
Inzicht in je persoonlijke drijfveren vergroot je zelfkennis en zelfinzicht. Je krijgt zicht op je ‘passies’, je motivatie en kunt die (nog) gerichter opzoeken in je werk en/of in je privéleven. Motivatie stuurt gedrag. Ontwikkeling vanuit motivatie heeft veel meer impact. Het helpt je om passende keuzes in je loopbaan te maken en je persoonlijke kwaliteiten gerichter in te zetten. Ook kan het je helpen om gemakkelijker te kiezen in wat je graag doet en wat je goed kunt.
Je kunt je drijfveren leren kennen door het maken van een Profile Dynamics drijfverenanalyse. De analyse bestaat uit een eenvoudige vragenlijst. Het invullen ervan neemt ongeveer 20-30 minuten in beslag. Software analyseert de antwoorden en verwerkt het persoonlijk profiel in een grafiek. In een persoonlijk gesprek gaan we uitgebreid in op jouw persoonlijke profiel. Je krijgt dit profiel in de vorm van een persoonlijk rapport via de mail.
Het maken van een drijfverenanalyse kost €300. Dat is inclusief een persoonlijk gesprek over het drijfverenprofiel.
Wie is Lizanne Roeleven?
Ik heb geleerd dat je steeds iets nieuws moet zoeken om succesvol te blijven. Hoe je de verbinding legt in het samenwerken. En ik weet wat het is om afscheid te nemen en te zoeken naar een nieuwe stap. Het beweegt mij om mensen weer contact te laten maken met zichzelf.
“Lizanne maakt op een warme manier contact met de groep en verrast ons steeds weer met andere methodieken. Ze daagt ons uit dieper in te gaan op casuïstiek. Dat maakt dat we onze vragen keer op keer weer met een andere bril kunnen bekijken.”
Contact
Ben je geïnteresseerd in wat ik voor jou en je team kan doen? Je kunt me bellen op 06 - 30 43 17 09 of een mailtje sturen. Of maak gebruik van het formulier hiernaast.
Neem contact op als je
steeds tegen dezelfde problemen blijft aanlopen
grip wilt hebben op hoe je functioneert in een omgeving
wilt veranderen, maar niet weet waar te beginnen
Ik bewaar jouw gegevens uitsluitend voor het doel waarmee je dit bericht stuurt. Onder geen voorwaarden deel ik jouw gegevens met derden.